BRABRAND STIHAIKU
128 sider, 265 kr.
Bibak Books   2011

Først og fremmest udgør de 59 fotos og tilhørende digte en usædvanlig smuk helhed.
Billederne “løfter” digtene, og de stramt komponerede haiku står som en slags dobbelteksponering af de udsøgte fotografier.
Bogen indeholder haiku fra vinteren,  foråret,  sommeren og efteråret, alle med øjebliksbilleder fra den 19 kilometer lange Brabrandsti, der begynder og ender i hjertet af Århus.
Når man åbner bogen, starter man med en dyb indånding, får ren luft ned i lungerne, mens man ser nysneen i skoven. Man oplever raffinementet, når nordenvinden maler med sne, ser engen glaseret i den tænderklaprende kulde, hører den skrabende susen af en isbåd, ser istapper som hvidvinsglas på samlebånd, mens man drømmer om varm kakao.
Forårsfesten starter med et hul i isen, en spirende glæde - og igen ser vi verden med digterens/fotografens blik, når to fiskehejrer med sammenvoksede haler viser sig at være en fiskehejre og dens spejlbillede i det blikstille åspejl. Så står en fandens mælkebøtte mod en graffitimur, begge som uønsket skønhed. I den vårgrønne bøgeskov, med dens silende friskhed, høres løbeskoenes klask klask.
En sommerdag holder en hest hof, byder måger på rundstykker, græshopper laver et vibrerende lydtæppe, mens gøgeurten står tavs og lytter til kukken i krattet. De kommende oksebøffer nyder englivet. Den silkeglatte frøuld ligner sommersne. På en regnkold bænk sidder Bedste med sit barnebarn i varm samhørighed.
Efteråret kommer, og blæsten høster æblerne.  De ligger som et overflødighedshorn langs cykelstien. To fluesvampe stikker ho´derne sammen i et giftigt hviskeri. En gråand netter sig med baskende fødder, vil ikke have sine cirkler forstyrret. På en tågesløret eng høres lyden af børnestemmer på vej til skole, og på den første frostmorgen kommer ænderne i dampbad i det indhyllede ålandskab. Ringen er ved at være sluttet. Vi slutter af med en dybfrossen spidsmus, der funkler i solen med sin dødskåbe af iskrystaller.
Bogens haiku er klassiske, overholder 5-7-5 reglen, er i udpræget grad fotografiske og (mere end) antyder en årstid. Jeg faldt kun over et enkelt haiku, der står lidt svagt, fordi digteren må gribe til at bruge “ej” for at få stavelserne til at passe. Det vil de fleste købere af bogen næppe bemærke, og jeg kan nemt tilgive hende, da bogen ellers er en sand nydelse at have fingrene i. Formatet er også forholdsvis stort, nærmest kunstbogagtigt, så den vil sikkert blive solgt godt på AROS.

Benny Pedersen