HaikuDanmark.dk | |
Anmeldelse |
|
|
|
|
|
Haiku for skoleelever.
Hanne Hansen og Pia Valentin Sørensen,
Forlaget Ravnerock,
40 sider, 2017
Hanne Hansen
og Pia Valentin Sørensen har begge skrevet haikudigte i mange
år. De har nu på opfordring udgivet en bog om at skrive haiku:
Haiku for skoleelever. Det er en smukt lavet bog.
Den er
tydeligvis skrevet til skoleelever, fra mellemtrinnet og
opefter, som der står i forordet. Bogen er blevet afprøvet på
en skole, og de sidste sider er henvendt til læreren med
opgivelse af videns- og læringsmål, som jo skal være klart
formulerede i nutidens skolesystem.
Der er
haiku-definitioner og korte portrætter af Basho, Buson, Issa og
Shiki. Derpå meget tydelige instruktioner i selve arbejdet med
at skrive haiku, ginko og haiga, samt en række øvelser.
Et sted står
der: ”Det er bedst, hvis du selv har oplevet situationen –
at du har erfaret haikuøjeblikket”.
Et begreb, som ikke blev defineret nøjere, hvilket ærgrede
mig under læsningen; men jeg måtte jo indse, at det næppe kan
forklares teoretisk og filosofisk for børn. Senere tales der om
”en oplevelse i nuet”: ”Digtet er, når det er bedst, en
videregivelse af de følelser, som digteren har i et givent øjeblik.”
Det forklarer da noget af haikuøjeblikket. Mange steder
står instruktionerne som bud: der må ikke…, der skal… Og
det er vel igen grundet behov for tydelighed i en skolebog.
Der er
henvisning til hjemmesider, instagram o.l. og en fyldig liste
over danske haikuudgivelser, som desværre stopper i 2014,
selvom bogen er fra 2017; så de nyeste bøger er ikke med.
Alt sammen
er – selvfølgelig – meget enkelt og pædagogisk fremstillet
– uden tvivl en meget brugbar bog. Ved en nylig oplæsning i
Dansk Forfatterforening af svenske og danske haikudigtere, hvor
der til slut var åben scene, fortalte en voksen kvinde, at hun
var blevet inspireret af denne bog til selv at skrive i denne
form. Det fortæller jo, at andre end skolebørn kan inspireres
af bogen.