Ulla Conrad

"Breath of Haiku: Off This Time and a Time to Come"

Bill Mann

Double China Publishing, 2021

ISBN: 9798481176864.

Forfatteren, der er amerikaner og bor i Arizona, dedikerer bogen til "Sue Rogers, som støttede ham igennem hver enkel side, selvom hun havde andet at lave" - det er noget der giver en let start og introducerer digterens humor. Han kalder i introduktionen bogen en fortsættende odysse, en opfølger på hans første haikusamling, "Hundred haiku". Han kalder hans måde at skrive haiku på en udvidelse af den gamle digtforms mindset, inkluderende kaleidoskopiske facetter, "slightly irrelevant, prying away concrete conformity". Simplicity, something playful, something profound. Haiku digtene bruger ingen tegnsætning inden i digtet, for eventuelt at separere de enkelte billeder eller dele, og han fremhæver da også netop  "breath of haiku" som titlen indikerer: og hentyder til den definition af et haiku, at det skal kunne fremsiges i et åndedrag. I stedet for at analysere digtene, forslår han læseren bare at være, og ånde det ind, der kommer frem. Det simple bliver noget at opleve, undersøge, undres over. Man kan, i forhold til så meget andet moderne, rumme dem, forstå dem, føle sig næret af dem. Forfatteren ytrer til sidst håbet om, at forældre, lærere, bedsteforældre, vil lære disse "små historier" og dermed enkelgøre "noget af livets kompliceretheder, og dette "kunne ændre verden".

Jeg synes det har været en ren leg at læse sig gennem digtsamlingen og blive inspireret af de fotos, der illustrerede teksterne på en god måde, der ikke forstyrrede dem. Her to eksempler fra hhv. side 43 og 71:

Highest gallant tree

where my poems intend to be

nesting in branches.