Inspirationen fra Beat-poeterne

I anledning af  20 årsjubilæet for Haiku-netværket i år.

I 1958 publicerede den danske tennisstjerne, jazz kritiker og forfatter Torben Ulrich de første danske gendigtninger af japanske haiku i nr. 2 af tidsskriftet Bazar, som han udgav sammen med Bengt Janus og digteren  Jørgen Gustava Brandt.

Torben Ulrich, der selv var Zen Buddhist, og Jørgen Gustava Brandt var inspireret af de amerikanske Beat poeter og deres genskabelse og fornyelse af imagisternes haiku tradition, som de kombinerer med Zen Buddhisme.

Kerouac skriver i en artikel, at beatdigterne førte digtningen tilbage til dens oprindelse: Man skriver, hvad der dukker op i ens sind, sådan som det kommer. Mundtlig digtning, med en barnlig glæde, i modsætning til akademiske spidsfindigheder: ”Lyrik og prosa var i lang tid faldet i de falskes falske hænder. Disse nye, rene digtere bekender af ren og skær glæde over at bekende. De er BØRN. De er også barnelignende, gråskæggede Homerer, som synger i gaderne. De SYNGER, de SWINGER.”

Dette prægede San Francisco-beatforfatterscenen, som dog også var præget af: ”… den mentale disciplin, som ses i haiku (Basho, Buson), det vil sige, den disciplin at udpege ting direkte, rent, konkret, ingen abstraktioner eller forklaringer, wham, wham, menneskets sande, sørgmodige sang.”

De efterfølgende eksempler er oversat af Thorvald Berthelsen.

Jack Keruac

Intet telegram i dag

– Kun flere
blade der faldt

Fastfrosset i

fuglebadet,
et blad

Første december kold
front – ikke én
eneste fårekylling

Nytteløst! Nytteløst!
Styrtregn lige ned
i havet

I mit medicinskab
er julefluen
død af alderdom

Høvding Gale hest
ser gennem tårer mod nord
Den første sne skynder på

Hvad er Buddhisme?
 – Et skørt lille
fuglegylp

Allen Ginsberg

Meditationsrums stille
fugl klasket mod vinduet
sad og grublede en halv time
så Buddha der

Tåge ruller ned over
bjerget
Svævebanen tårner sig op over
bladløse aspetræer –
Skyer deles og blå himmel dukker op

“Villige fjolser?”
Nattens møl cirkler
om teltpælen

“Tomhed, ingen brug for kuglestøbere.”
sekretærhoveder slåsr
sammen mod teltdug

“Hvad mener vi med galskab?”

 gør hunde til hinanden

hen over nattens eng

Støvblandet sollys
står op efter lastbilen
på stikvejen

Mod det brune græs
svinger hullet i det sorte dæk
træt mellem træer

Diane di Prima

Efter første storm
begræder humlebier
nedfaldne fuchsiaer på våd jord

Min tro –
hvad er den andet end vildes
oldtidsdrømme i bjergene

Det tynde barns latter
på vej
til kræft kirurgi

Død i di’ søvn
udstrakt I di’ eg’n seng
hvod’n skiftede drømmen?

Korte digte om den afghanske krig

De små knogler
bjergbørnenes
i sneen

Risposer sprængt i luften
jute klaprer i vinden
selv merkaten “USA” falmer