“Linjeform”
af Nete Krøll
ISBN 978-87-7218-811-9
Forlag mellemgaard, 2020
Anmeldt af Ulla Conrad
Blomsterblade fra kirsebær- og blommetræer risler i de første siders digte ned over læseren, en atmosfære, som bogens forside fanger meget godt. Der er motiver fra en japansk verden, der er hilsner til Basho, den store haiku digter fra 1600-tallet – “den gamle dam”, og Issa med “hans verden af dug” – og dog er vi i Danmark: “Øresund”, “Flakfortet”. Næste digte starter med “Fodspor” og “Fordringsfuld”. Bogstaver går igen, ord går igen, bliver rakt som en stafet fra digt til digt: “Blomstens dragt, “blomstens ansigt” og “blomster i frit fald”. En række digte starter med “det er forår”, der skaber en rytme og strøm gennem læsningen. Det samme indholdsmæssigt, nærmest renga-like: “en hvid sommerfugl”, i det næste “en uvirkelig drøm”, så jeg får associationer til Chuang Tse. Kommunikaton indgås med naturen: “måne vær mig nådig”, og en opfordring til læseren om at gøre det samme: “så vær lydhør”.
“Håbefulde måne
Smag på min fordring nu
Hvor natten drager”
Nete arbejder sig dybere ned i årstidernes mangfoldighed, og hun bruger dertil store ord som håb, nærvær, vældighed. Hun trækker på andre verdener, sætter ord sammen til “kroppens landskab” og “min sjæls urolighed”, og går dermed videre end traditionelle haiku. Hun kan helt klart noget med ord, hun kan dykke ned i verden, mærke den, genskabe den ved at sætte ord på dens mystik:
“Intet som dampen
Fra tågens omfavnelse nu
Vælter frem i nat”
Nete er utrolig produktiv. Også på haikugruppens haiku-gåture (ginko) forbavser hun med at frembringe et væld af vellykkede dybe haiku efter bare kort tid. Hun skriver på bagsiden af bogen, at hun gerne vil bringe digtning ud til en større læserkreds, og det skulle der gerne være en god chance for med denne fine digtsamling, og de andre fra hendes hånd.
/Ulla Conrad